[1] آقابابایی، احسان (1391). «سوژه، میل و ایدئولوژی (مطالعۀ موردی: پنج فیلم سینمای ایران در دهههای چهل و پنجاه)»، پایاننامة دکتری، دانشگاه اصفهان، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
[2] استم، رابرت (1393). مقدمهای بر نظریۀ فیلم، گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، تهران: سورۀ مهر، چ 3.
[3] اعزازی، شهلا (1386). «روند نمایش خانواده در تلویزیون»، پژوهشهای ارتباطی، ش 52، ص 7ـ34.
[4] الیاسی، محمدحسین؛ پورنوروز، منیژه؛ محمدیمهر، غلامرضا (1386). «بررسی نمایش خانواده در سریالهای ایرانی»، فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، س 14، پیاپی 51، ص135ـ153.
[5] بدوی، فاطمه (1389). «بررسی روابط همسران در سینمای ایران و سنجش آن براساس اصول و معیارهای اسلامی (دهۀ 1388-1378)»، پایاننامة کارشناسی ارشد، گرایش مطالعات زنان، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
[6] بوردیو، پیر (1380). نظریۀ کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
[7] بشیر، حسن؛ اسکندری، علی (1392). «بازنمایی خانوادۀ ایرانی در فیلم سینمایی یه حبه قند»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، دورۀ 6، ش 2، ص143ـ161.
[8] بهنام، جمشید (1384). تحولات خانواده: پویایی خانواده در حوزههای فرهنگی گوناگون، ترجمۀ محمدجعفر پوینده، تهران: ماهی، چ 2.
[9] حقشناس، جعفر (1388). آسیبشناسی خانواده، تهران: مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.
[10] رازقی، نادر؛ اصلی اسلامی (1394). «مطالعۀ کیفی علتهای تعارض در خانواده»، فصلنامۀفرهنگی تربیتی زنان و خانواده، س 10، ش32، ص53ـ72.
[11] رضویپور، عرفانه (1388). «بررسی عوامل جامعهشناختی و روانشناختی مؤثر بر پدیدۀ خشونت روانی علیه زنان در خانواده (مطالعۀ موردی شهری اصفهان)»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
[12] راغب، محمد (1391). دانشنامة روایی، گروه مترجمان، تهران: علم.
[13] راودراد، اعظم (1378). «جامعهشناسی و سینما: تبیین فیلم و جامعه»، فارابی، ش 34.
[14] ساروخانی، باقر (1375). مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده، تهران: سروش، چ 2.
[15] سالنامۀ آماری کشور 1385 و 1389، فصل نوزدهم: هزینه و درآمد خانوار، برگرفته از درگاه ملی آمار (
www.amar.org.ir) در تاریخ 23/2/1395.
[16] سرایی، حسن (1385). «تداوم و تغییر خانواده در جریان گذار جمعیتی ایران»، نامة انجمن جمعیتشناسی ایران، ش2، ص37ـ60.
[17] سروی زرگر، محمد (1390). «نشانهشناسی بازنمایی خانواده در آگهیهای بازرگانی تلویزیون»، فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، س 18، ش 3، پیاپی 67، ص33ـ62.
[18] سلطانی گردفرامرزی، مهدی؛ محمدی، فاطمه (1392). «شیوههای بازنمایی مصرف در فیلمهای سینمایی دورة سازندگی»، راهبرد فرهنگ، ش 24، ص31ـ63.
[19] سلطانی گردفرامرزی، مهدی؛ پاکزاد، احمد (1395). «بازنمایی طلاق در سینمای دهۀ هشتاد ایران»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، س 17، ش 33، ص 79ـ107.
[20] شالچی، وحید (1392). «سرکوب نشانهشناختی خانوادۀ سنتی در سینمای ایران: بررسی موردی سینمای پرمخاطب سالهای 1380 تا 1385»، مطالعات جنسیت و خانواده، س اول، ش اول، ص93ـ116.
[21] شاهنوشی، مجتبی؛ تاکی، علی (1390). «تحلیل محتوای سهگانه مهرجویی (لیلا، سارا و بانو) پیرامون نقش زن در خانواده»، فصلنامۀ جامعه، فرهنگ و رسانه، س اول، ش اول، ص 87ـ107.
[22] صادقفسایی، سهیلا؛ کریمی، شیوا (1385). «تحلیل جنسیتی بازنمایش ساخت خانواده در سریالهای تلویزیونی ایرانی (بررسی سریالهای گونة خانوادگی سال 1383)»، مطالعات زنان، س 4، ش 3، ص83ـ109.
[23] صفری، فاطمه (1388). «تحلیل نشانهشناختی نهادهای اجتماعی در سینمای رسول صدرعاملی»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 9، ش 1و 2، ص 102ـ126.
[24] غیاثی، پروین؛ روستا، لهراسب؛ براری، مرضیه (1390). «بررسی عوامل اجتماعی درخواست طلاق در بین شهروندان زن شیرازی»، فصلنامةعلمی پژوهشی جامعهشناسی زنان، س 2، ش 3، ص 163ـ188.
[25] فرحدوست، فرشته؛ رفیعیراد، راحله (1388). «نگاهی بر وضعیت خانواده با رویکرد فمنیسم»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 21، ص92ـ101.
[26] فرهمند، مهناز؛ خرمپور، یاسین؛ پارساییان، زهره؛ ماندگاری، فرزانه (1393). «تأثیر مؤلفههای نوگرایی در حمایت خویشاوندی خانوادههای شهر یزد»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، دورۀ 7، ش 3، ص 149ـ177.
[27] گیدنز، آنتونی (1389). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی، چ 24.
[28] محمدپور، احمد (1388). «نمونهگیری در تحقیقات کیفی: سنخها و روشها»، مجلۀ علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، دورة 5، ش 4، ص131ـ164.
[29] محمودی، بهارک (1393). «اسطورۀ خانواده، جدال در میدان بازنمایی: مطالعهای مقایسهای میان اشکال بازنمایی خانواده در سینما و تلویزیون»، فصلنامۀ جامعه، فرهنگ و رسانه، س4، ش 13، ص 130ـ113.
[30] معینیفر، حشمتالسادات؛ محمدخانی، نجمه (1390). «بازنمایی الگوی مصرف یک خانوادۀ امریکایی: سیمسونها در اوقات فراغت»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، دورة 4، ش اول، ص 105ـ128.
[31] منادی، مرتضی (1385). جامعهشناسی خانواده: تحلیل روزمرگی و فضای درون خانواده، تهران: دانژه.
[32] موحدی، محمدباقر؛ حیدری، حسین (1390). «بازنمایی دین در سینمای ایران: تحلیل محتوای کیفی فیلم سینمایی طلا و مس»، فصلنامۀ دین و رسانه، ش 4، ص 69ـ89.
[33] نقیبالسادات، سیدرضا؛ صابری، مینا (1392). «بازنمایی تحکیم روابط زناشویی در سینمای دهة سوم انقلاب اسلامی»، علوم اجتماعی، ش62، ص84ـ90.
[34] ناجی، زهرا (1389). «بررسی ماهیت و مکانیسم شکلگیری دوستیهای بین دو جنس در میان دانشجویان دانشگاه گیلان»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
[35] نولان، پاتریک؛ لنسکی، گرهارد (1380). جامعههای انسانی، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
[37] هال، استوارت (1391). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمۀ احمد گلمحمدی، تهران: نی.
[38] Bal, M. (1997). ‘Narratology: Introduction to the Theory of Narrative’, University of Toronto Press, Toronto Buffalo London, Second Edition.
[39] Berghahn, D. (2013). ‘Far Flung Families in Film: The Diasporic Family in Contemporary European Cinema’, Edinburgh University Press.
[40] Chatman, S. (1978). ‘Story and Discourse, Narrative Structure in Fiction and Film’, Cornell University Press, Ithaca & London.
[41] Chopra-Gant, M. (2006). ‘Hollywood Genres and Post war America: Masculinity, Family and Nation in Popular Movies and Film Noir’ , I. B. Tauris Publishers, London and New York.
[42] Cunningham, A. Jaffe, P.G. Baker, L. Dick, T. Malla, S. Mazaheri, N. & Passion, S. (1998). ‘Theory Drived Explanation of Male Violence against Female Partners: Literature Update and Related Implications for Treatment and Evaluation. London Family Court Clinic.
[43] Han, Q. (2015). ‘The portrayal of family in early Chinese melodrama films’, Critical Arts, 29:3, 419-436.
[44] Huberman, M (1995). ‘Working with life-history narratives’, in H. McEwan, K. Egan (eds) Narrative in Teachng, Learning and Research, New York: Teachers College Press.
[45] Igbo, Awopetu, Okwori, (2014). ‘Relationship between Duration of Marriage, Personality Trait, Gender and Conflict Resolution Strategies of Spouses’ Procedia, Social and Behavioral Sciences 190.
[46] Iles, T. (2007). ‘Families, Fathers, Films: Changing Images from Japanese Cinema’ in Japanstudien, volume 19, pp 189-206.
[47] Maltezos, C. (2011). ‘The Return of the 1950s Nuclear Family in Films of the 1980s’, Master Thesis of Liberal Arts, University of South Florida.
[48] MacKinnon, K. (2004). ‘The Family in Hollywood Melodrama: Actual or Ideal?’, Journal of Gender Studies, 13:1, 29-36.
[49] Tanner, L. Haddock, Sh. Zimmerman, T. & Lund, L. (2003). Images of Couples and Families in Disney Feature-Length Animated Films, The American Journal of Family Therapy, 31:5, 355-373.
[50] Vaughan, H. (2014). ‘Reimagining the Family in French and Quebecois Cinema’ A dissertation of PhD of Philosophy in French and Francophone Studies, University Of California, Los Angeles.