نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 استادیار گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
چکیده
رشد اقتصاد بومی و محلی و توانمندسازی زنان با بهرهگیری از شیوههای گوناگون از جمله کارآفرینی اجتماعی در بستر توسعۀ پایدار، از اهدافی است که در این حوزه دنبال میشود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تحلیل نقش زنان بختیاری در توسعۀ گردشگری و اقتصاد محلی ایران با تأکید بر اهمیت نقش کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی بختیاری بهعنوان عوامل کلیدی در این توسعه میپردازد. این تحقیق، از روشهای کیفی و کمی بهره گرفته است. جمعآوری دادهها با پرسشنامه و مصاحبههای میدانی با مردم استان چهارمحال و بختیاری و مطالعات کتابخانهای انجام شده است. جامعۀ آماری، زنان بختیاری و نمونۀ مورد سنجش 389 نفر هستند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری و مدلهای تحلیلی انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد زنان قوم بختیاری تأثیر بسزایی بر توسعۀ گردشگری و اقتصاد محلی دارند و با کارآفرینی اجتماعی، به ایجاد فرصتهای شغلی و توسعۀ فعالیتهای اقتصادی محلی میپردازند. تولید پوشاک سنتی بختیاری بهعنوان یکی از مشاغل اصلی، نقش ویژهای در ترویج و توسعۀ گردشگری فرهنگی و تاریخی مناطق مورد نظر و توانمندسازی زنان دارد. براساس یافتهها، توسعۀ کارآفرینی اجتماعی و تولید پوشاک سنتی میتواند به افزایش رفاه افراد این اقوام و مناطق محلی کمک کند. در سیاستگذاری و برنامهریزیهای محلی، توجه به این نکته و اخذ تدابیر مناسب بهمنظور حمایت از این فعالیتها و توسعۀ آنها میتواند قدم مناسبی در مسیر تحقق اهداف توسعۀ پایدار باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of Bakhtiari Women in the Development of Tourism and Local Economy, with an Emphasis on Social Entrepreneurship and Traditional Clothing Production in Sustainable Paradigm
نویسندگان [English]
- Soheila Khosravi 1
- Roshanak Davari 2
1 MA graduate, Department of Textile and Fashion Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Textile and Fashion Design, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
One of the objectives of this field is to foster the empowerment of women and the development of local economies through a variety of methods, such as social entrepreneurship, within the framework of sustainable development.
The aim of this study is to investigate and analyze the role of Bakhtiari women in the development of the local economy and tourism in Iran, with a particular focus on the significance of social entrepreneurship and the production of traditional Bakhtiari clothing as critical factors in this development.
Qualitative and quantitative methodologies were implemented in this investigation. Questionnaires and field interviews with residents of Chaharmahal and Bakhtiari provinces, as well as library research, have been implemented to gather data. The statistical population consists of Bakhtiari women, with a sample size of 389 individuals, and data analysis was conducted using statistical methods and analytical models.
The results of this study indicate that the Bakhtiari women have a significant impact on the tourism and local economy. Through social entrepreneurship, they address the creation of employment opportunities and the development of local economic activities. The primary occupation of the Bakhtiari people is the production of traditional apparel, which plays a unique role in the empowerment of women and the promotion of cultural and historical tourism in the designated regions. Based on the findings, the development of social entrepreneurship and the production of traditional apparel can contribute to the improved welfare of individuals in these communities and local areas. A suitable step toward attaining sustainable development goals can be taken by considering this matter and taking appropriate measures to support and develop these activities in local policy-making and planning.
کلیدواژهها [English]
- Bakhtiari Women
- Local Economy
- Social Entrepreneurship
- Sustainable Development
- Tourism
- Traditional Clothing