هنر
نشانه شناسی درون فرهنگی نقشمایه ترکیبی پرنده_با_سر_زن در انگشتری‌های فلزی سپهرنشانه‌ای سلجوقیان ایران

معینه السادات حجازی؛ پریسا شاد قزوینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 شهریور 1401

https://doi.org/10.22059/jwica.2022.343422.1793

چکیده
  نقشمایه‌های ترکیبی انسان‌_پرنده مفاهیم گسترده و گاه متضاد در بسیاری از مناطق جهان دارند. در دوران اسلامی با وجود تحریم‌ نقوش انسانی و حیوانی، همچنان این نقشمایه در آثار از جمله انگشتری‌های دوره سلجوقی با ماهیت زن-پرنده به کاررفته‌است. سلجوقیان از اولین حکومت‌های مسلمان در ایران هستند که به شکوفایی فرهنگی رسیدند. انگشتر که در فرهنگ ...  بیشتر

مطالعة نشانه‏ شناسانۀ زیورآلات تومار زنان ایل تکۀ قوم ترکمن

پریسا شاد قزوینی؛ معینه السادات حجازی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1399، ، صفحه 369-392

https://doi.org/10.22059/jwica.2021.308617.1469

چکیده
  پوشش و زیورآلات سهمی بسزا در شکل‏گیری هویت‏جمعی اقوام دارند و چگونگی آراستگی بدن به نوعی بیانگر ساختار زندگی و فرهنگ یک قوم محسوب می‏شود. زینت همواره بخشی مهم از سنت زندگی افراد، به‌خصوص زنان، را شکل می‏دهد. در این زمینه، اقوام ترکمن، که از خرده‌فرهنگ‏های تمدن ‏اسلامی به‏ حساب می‏آیند و در بخشی از آسیای ‏مرکزی و ایران ...  بیشتر

هنر
بازخوانی هویت زنانه و اصل مادینۀ هستی در آثار هنرمند خودآموخته، پروین جلالی، برمبنای نظریۀ قطعه و تناقض لیندا ناکلین

پریسا شاد قزوینی؛ مینا ناظم‌زاده نراقی

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 251-269

https://doi.org/10.22059/jwica.2019.275794.1217

چکیده
  کاربرد مضامین و محتوای زنانه در آثار هنرمندان زن امری بدیهی و متداول است و از این طریق هنرمند به بازیابی لایه‌های پنهان درون و هویت فردی خود و جامعه زنان دست می‌یابد. زنان هنرمند خودآموخته نیز در این میان توجهی ویژه به این امر از خود نشان می‌دهند. مام زمین و مادینگی هستی، که در همة ادوار تاریخ تمدن بشر مورداحترام بوده، در آثار هنرمند ...  بیشتر