نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران
2 دکتری تخصصی جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه تهران
چکیده
براساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیتهای فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافتهاند. این فعالیتهای فراغتی در چارچوب وسیعتری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم میخورد. این مقاله تلاش میکند ضمن ارائۀ سنخبندی از انواع فعالیتهای فراغتی بیرونمحور و فناوریمحور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آنها با توجه به تفاوتهای جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 1395ـ1396 مصاحبههایی نیمهساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونهگیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان میدهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیتهای فراغتی بیرونمحور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیتهای فراغتی فناوریمحور را برای آنان شکل میدهد؛ تا جایی که فناوریهای جدید در برخی موارد بهمنزلۀ یک دوست تجلی مییابند. پسران بیش از دختران بازیهای رایانهای (و کنسولی) را بهمنزلة فعالیت فراغتی انتخاب میکنند و بیشتر تحت تأثیر احساسات ناشی از آنها قرار میگیرند. این در حالی است که دختران با محدودیتهای بیشتری برای فراغت بیرونمحور مواجهاند. بههرحال، فعالیتهای فراغتی فناوریمحور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Gender Differences in the Social Integration of the New Technologies with Teens’ Leisure Time: Preference or Imposition?
نویسندگان [English]
- Soheila Sadeghi Fasaie 1
- Iman Erfan Manesh 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Tehran University
2 Ph.D. in cultural sociology - Tehran University
چکیده [English]
According to the ‘Social Technology’ approach, in the current circumstances, ICTs have been integrated with the leisure activities. These activities have been embedded in the broader frame of external action requirements and conditions in which the actor’s choice is determined. In terms of gender differences, this research seeks to typify the sorts of leisure activities, namely outdoor-oriented and technology-oriented. This study also attempts to discover teens’ real preference about choosing those activities. Accordingly, in the school year 2016-17, 120 teenage girls and boys were interviewed (via the semi-structured interview technique) in Tehran city according to the typical and purposive samplings. The results have indicated that teens’ primary preference is the outdoor-oriented leisure activities; but actually the social circumstances, the frame of pressures, and socio-cultural necessities bring them the technology-oriented leisure activities. The new technologies are partly manifested in a figure of a friend. The boys choose the PC/Console games as a leisure activity more than girls, and they are affected further under the excitements of them; while the girls encounter more restrictions for the outdoor-oriented leisure activities. However, the technology-oriented leisure activities have become as identity and consumption source for most teens.
کلیدواژهها [English]
- Preference and Imposition
- New Technologies
- Teens’ Leisure Time
- Identity
- action