ارتباطات
تفاوت‏های شکلی و معنایی در پوشش زنان مجری شبکه‏ های سیما در تلویزیون و اینستاگرام

عبدالله بیچرانلو؛ سیده راضیه یاسینی؛ بهناز جلالی‌پور

دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 353-380

https://doi.org/10.22059/jwica.2023.352865.1871

چکیده
  در میان شبکه‌های اجتماعی، محتواهای تولیدشده در اینستاگرام که یک شبکة تصویرمحور است، بیشترین تمرکز را بر نمایش زندگی روزمره دارد اما با افزایش دانش و مهارت های کاربران، این شبکة اجتماعی به عنوان یک رسانه برای انعکاس فعالیت‌های حرفه‌ای برخی کاربران نیز استفاده میشود که مجریان تلویزیونی از آن جمله هستند. این تحقیق با استفاده از روش ...  بیشتر

جامعه شناسی
تحلیل گفتمان کیفی سوژگی زن ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام

حیران پورنجف؛ منصور حقیقتیان؛ اسماعیل جهانبخش

دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1402، ، صفحه 229-258

https://doi.org/10.22059/jwica.2022.347661.1826

چکیده
  در دنیای امروز رشد شگفت‌انگیز و خارج از حد تصور رسانه‌ها، آن‌ها را به ابزاری قدرتمند تبدیل ساخته است که نه‌تنها وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی نهفته در ماهیت خود را به خوبی انجام می‌دهند؛ بلکه پا را فراتر نهاده و به همه زوایای زندگی انسان وارد شده و تحت تأثیر خود قرار داده‌اند. گوناگونی نقش‌های اجتماعی زنان و مردان،بازگوکننده این واقعیت ...  بیشتر

نشانه‌های اقناعی زنان تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات شفاهی الکترونیک و تاثیر بر قصد خرید کاربران

علیرضا حاتمی؛ سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 489-518

https://doi.org/10.22059/jwica.2022.344315.1797

چکیده
  ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث تغییراتی در ابعاد مختلف زندگی بشر شده و بازاریابی نیز یکی از حوزه‌هایی است که تحت تاثیر قرار گرفته است. با پیدایش تاثیرگذارانی با قابلیت نفوذ و تاثیر روی دنبال‌کنندگان گسترده در شبکه‌های اجتماعی، علاقه برندها به بازاریابی تاثیرگذاران به سرعت در حال رشد است و امروزه برندها قسمت اعظمی از بودجه‌های تبلیغاتی ...  بیشتر

ارتباطات
گفتمان ‏های دین رسانه‏ ای‌شدة زنانه در اینستاگرام فارسی

زهرا اردکانی فرد؛ محمد جواد غلامرضا کاشی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1401، ، صفحه 397-418

https://doi.org/10.22059/jwica.2022.337952.1752

چکیده
  شبکه ‏های اجتماعی امکانی برای ظهور و شنیده‌شدن صداهایی است که پیش از این امکانی برای پدیدار‌شدن نداشتند. در این مقاله، نشان داده‏ایم که یکی از فرصت ‏های پدید‌آمده توسط شبکه‏ های اجتماعی، ظهور دین زنانه است. زنان پیش از این کمتر امکان صحبت‌کردن از دین‌ـ در مقام وعظ، نصیحت، تبیین و تفسیر‌ـ را داشتند، اما از طریق این شبکه توانسته ...  بیشتر

تصویرسازی زنان عامه از «زن بودگی» در اینستاگرام فارسی از طریق استعاره‌های مفهومی

عبدالله بیچرانلو؛ زهره بوالی

دوره 13، شماره 3 ، مهر 1400، ، صفحه 341-364

https://doi.org/10.22059/jwica.2021.324655.1611

چکیده
  با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زن‌بودگی می‌توان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دست‌یافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهوم‌سازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زن‌بودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعاره‌های محوری‌ای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط ...  بیشتر

زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنمایی‌شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی

زهرا اردکانی فرد؛ سید نورالدین رضوی زاده

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 65-90

https://doi.org/10.22059/jwica.2021.321321.1565

چکیده
  اینفلوئنسرها از طریق پست‌های خود در شبکه‏های اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هستند که بر رفتار و روند تصمیم‏گیری توده‏ها تأثیر می‏گذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل می‏دهند. تصویری که آن‌ها از زندگی‏شان به‌عنوان زن ارائه می‏کنند تصویری تأثیرگذار دربارة زن‌بودگی و زنانگی است. این تحقیق ...  بیشتر

سوپرمام‌ها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام

مینا بیگوند؛ عباس کاظمی؛ حسین بصیریان جهرمی

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22059/jwica.2021.319264.1547

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش دست‌یابی به چهره‌ی ترسیم شده از مادری،  بواسطه نقشی است که توسط سوپرمام‌ها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی‌ آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردم‌نگاری شبکه‎ایی (نتنوگرافی) استفاده کرده‌ایم.نتایج بدست‎آمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش ...  بیشتر