منصور فهیم؛ آزاده نادری جم
چکیده
این مقاله به بررسی و تحلیل فیلم نامة فیلم "کافه ستاره" از طریق بکارگیری تحلیل کلان لاکلاوموف، تحلیل خرد زبانی و تحلیل انتقادی گفتمان پرداخته است. این پژوهش تلاش می کند با بکارگیری ابزار اقناع و همچنین فرآیند عاطفی گفتمان مشخص کند که چگونه کنش گرهای اصلی با بکارگیری این ابزارها و با استفاده از شیوه های خاص گفتمان و گفتار، نظام معنایی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی و تحلیل فیلم نامة فیلم "کافه ستاره" از طریق بکارگیری تحلیل کلان لاکلاوموف، تحلیل خرد زبانی و تحلیل انتقادی گفتمان پرداخته است. این پژوهش تلاش می کند با بکارگیری ابزار اقناع و همچنین فرآیند عاطفی گفتمان مشخص کند که چگونه کنش گرهای اصلی با بکارگیری این ابزارها و با استفاده از شیوه های خاص گفتمان و گفتار، نظام معنایی فیلم را تثبیت و حفظ می کنند و چگونه گفتمانهای سنت گرا و تجددگرا در مصاف و تعامل با یکدیگر به عنوان شبکه های هژمونی شده و طبیعی شده مُفَصَل بندی می شوند. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن وضعیت واقعی زندگی زنان در تمام موقعیت های اجتماعی و قدرت تأثیرگذاری باطنی و پنهانی زنان به عنوان افرادی فعال در گفتمان، سعی دارد شبکه های گفتمانی خصوصاً بُعد سنتی را بازنمایی و مُفَصَل بندی کند. در این مقاله استدلال می کنیم که هیچگونه مبارزه ای برای به چالش کشیدن گفتمان رقیب که همانا گفتمان تجددگراست، رخ نمی دهد. به سخن دیگر اگرچه گفتمان سنتی به عنوان گفتمان حاکم سایه بر فیلم انداخته اما سعی در ساختار شکنیِ مطلقِ گفتمان رقیب را ندارد و گفتمان رقیب را به طور مطلق به حاشیه رانی نمی کشاند.
یداله حیدری باباکمال؛ نصیر اسکندری؛ طاهره شکری؛ مرتضی بهرامی نهادفر
چکیده
یکی از ملاکهای مهم ارزیابی یک جامعه، توجه و یا عدم توجه به زنان و حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی است. تا جایی که توجه به زن از عوامل ترقی و عدم توجه به او در جامعه، دیدگاهی غیر مترقی و از علل عقب ماندگی محسوب می شود. در ادوار مختلف زندگی بشر به اهمیت نقش زنان در کنار مردان کمتر پرداخته شده است. در قرون میانی اسلام با ورود مغولان تا ...
بیشتر
یکی از ملاکهای مهم ارزیابی یک جامعه، توجه و یا عدم توجه به زنان و حضور آنها در عرصه های مختلف اجتماعی است. تا جایی که توجه به زن از عوامل ترقی و عدم توجه به او در جامعه، دیدگاهی غیر مترقی و از علل عقب ماندگی محسوب می شود. در ادوار مختلف زندگی بشر به اهمیت نقش زنان در کنار مردان کمتر پرداخته شده است. در قرون میانی اسلام با ورود مغولان تا حدودی وضعیت زنان دگرگون شد و آنان توانستند تا اندازه ای آزادانهتر در کنار مردان در امور گوناگون جامعه به ایفای نقش بپردازند. با توجه به پژوهش حاضر، که با بهرهگیری از منابع مکتوب تاریخی (رشیدالدین فضل الله همدانی، عطاملک جوینی، ابن بطوطه و...) و مدارک باستان شناسی (مینیاتور، سفال) صورت گرفته است، معلوم گردید؛ جایگاه برجستة زنان (به ویژه خاتونها) در مناسبات سیاسی و اجتماعی و همچنین بازتاب بارز حضورشان در حکومت، ریشه در زندگی بیپیرایه و سلوک ساد? عشیرهای آنها، در دوران قبل از به قدرت رسیدن مغولان، داشته است. جامعهای که در آن زنان همدوش مردان به فعالیت میپرداختهاند و جایگاهی همسان با آنان داشتند. تساهل و تسامح مذهبی مغولان نیز از دیگر عواملی هستند که به این روند حضور زنان در جامعه دامن زده است.
پریسا شادقزوینی
چکیده
منابع تصویری بهجای مانده از آثار هنری سدههای آغارین حکومت اسلامی یکی از مستندات معتبری است که میتوان با بررسی آن به هویت و جایگاه اجتماعی زنان در آن دوران دست یافت. نقوش پیکرههای زنان در دیوارنگارههای کاخهای امویان و عباسیان، اولین اطلاعات بصری مستدل در این خصوص را از دو قرن اولیة اسلام به ما ارائه میدهند. در سدههای بعدی ...
بیشتر
منابع تصویری بهجای مانده از آثار هنری سدههای آغارین حکومت اسلامی یکی از مستندات معتبری است که میتوان با بررسی آن به هویت و جایگاه اجتماعی زنان در آن دوران دست یافت. نقوش پیکرههای زنان در دیوارنگارههای کاخهای امویان و عباسیان، اولین اطلاعات بصری مستدل در این خصوص را از دو قرن اولیة اسلام به ما ارائه میدهند. در سدههای بعدی گسترة نقوش را علاوه بر دیوارنگارهها در نگارگری نسخ خطی و دیگر شاخههای هنری میتوان مشاهده کرد. از سدة ششم به بعد با استحکام باور اسلامی در میان سایر ملل شاهد حضور تصاویری هستیم که به وجوه مختلف شخصیت زن میپردازد؛ این پیکرهها گاه جنبة تزئینگرا، گاه نمادین و گاه اسطورهای پیدا کردهاند. در این دوران تصویر پیکر زنان اکثراً در کنار نقوش گل و گیاه، پرنــده و یا حیوانات دیگر ظاهر و برای بازیابی هویت و شخصیت زنان میتوان به پوشش و یا حالات پیکرهها تأکید کرد. در این مقاله علاوه بر معرفی جایگاه اجتماعی زنان، به این مهم پرداخته میشود که بعضی از این تصاویر جنبهای آرمانی دارد و برخی دیگر هویتی اساطیری به آنان میبخشد. این پیکرهها که با پوششها و آرایشهای متنوع به تصویر کشیده شدهاند، علاوه بر زیباشناسی دوران از باورها و تمایلات و موقعیتهای فردی آنان نیز سخن دارند. نکتة قابل توجه در تمایزات این تصاویر آن است که در بررسی تحلیلی آنان میتوان هویت اجتماعی زنان را بهعنوان مقدسه، حاکم، خنیاگر، مادر و یا همسر باز شناخت.
فریده حمیدی؛ حسین صداقت
چکیده
هدف این تحقیق بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشآموزان دورة متوسطة شهر کرمان به تفکیک جنسیت و پایة تحصیلی بوده است. بدین منظور 537 دانشآموز دورة متوسطه از شهر کرمان (299 پسر و 238 دختر) به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا به پرسشنامة هوش معنوی 24 سؤالی SISRI (کینگ، 2008) که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی مقایسهای هوش معنوی دانشآموزان دورة متوسطة شهر کرمان به تفکیک جنسیت و پایة تحصیلی بوده است. بدین منظور 537 دانشآموز دورة متوسطه از شهر کرمان (299 پسر و 238 دختر) به شیوة تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا به پرسشنامة هوش معنوی 24 سؤالی SISRI (کینگ، 2008) که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (ماورایی) (TA) و توسعة حالت هوشیاری CSE)) بود، پاسخ دهند. اعتبار و پایایی پرسشنامه به روش تنصیف و آلفای کرانباخ به ترتیب 79/0 و 87/0 بهدست آمد. نتایج با توجه به مقادیر بهدست آمده از آزمون t نشان داد که هوش معنوی دانشآموزان دورة متوسطة شرکت کننده در آزمون به تفکیک جنسیت، تفاوت معنیداری ندارد (05/0 p?). همچنین تفاوت میانگینها در پایههای مختلف تحصیلی نیز علیرغم رشد صعودی نمرات در پایههای بالاتر تحصیلی، معنادار نبود
جهانگیر جهانگیری؛ فاطمه ابوترابی زارچی؛ فاطمه تنها؛ حمیده ابوترابی زارچی
چکیده
ساختار نظام آموزشی در کشور پذیرش دانشجویان غیر بومی را ایجاب میکند و این امر، باعث ایجاد محیطهایی به نام خوابگاههای دانشجویی میشود. یکی از مشکلاتی که میتوان در بین این دانشجویان مشاهده کرد از خودبیگانگی آنها است. تحقیق حاضر با هدف بررسی سنجش سطح ازخودبیگانگی دانشجویان دختر خوابگاهی و تأثیرپذیری آنان از رضایت از زندگی خوابگاهی ...
بیشتر
ساختار نظام آموزشی در کشور پذیرش دانشجویان غیر بومی را ایجاب میکند و این امر، باعث ایجاد محیطهایی به نام خوابگاههای دانشجویی میشود. یکی از مشکلاتی که میتوان در بین این دانشجویان مشاهده کرد از خودبیگانگی آنها است. تحقیق حاضر با هدف بررسی سنجش سطح ازخودبیگانگی دانشجویان دختر خوابگاهی و تأثیرپذیری آنان از رضایت از زندگی خوابگاهی انجام گرفته است. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه اصفهان است. بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونة آماری لازم 330 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی است و از پرسشنامة محققساخته برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق استفاده شده است. اعتبار ابزار از طریق اعتبار صوری به دست آمد و پایایی ابزار اندازهگیری با محاسبة ضرایب آلفای کرونباخ متغیرهای ازخودبیگانگی و رضایت از زندگی به ترتیب برابر با 849/0 و 768/0 بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که 3/11 درصد افراد جامعة آماری دارای از خودبیگانگی پایین، 7/62 درصد از آنها دارای از خودبیگانگی متوسط و 26 درصد از آنها دارای از خودبیگانگی بالا میباشند. همچنین نتایج حاصل، حاکی از وجود رابطة آماری منفی بین رضایت از زندگی خوابگاهی و از خودبیگانگی و ابعاد آن میباشد. بدین معنا که با افزایش میزان رضایت از زندگی خوابگاهی، میزان از خودبیگانگی دانشجویان و ابعاد آن (احساس عدم تعلق، احساس پوچی و بیمعنایی، احساس دوری از ارزشها و جامعهستیزی) کاهش مییابد.
حسین حیدری؛ محدثه قاسم پور
چکیده
خویشاپیوندی یا ازدواج با محارم، ترجمة مصطلح واژة پهلوی خودوده (xw?d?dah) است؛ موضوعی که اغلب آن را به ایرانیان باستان منسوب میدارند. اما این موضوع هرگز خاص ایرانیان نبوده است و نمونه-هایی از آن را در فرهنگهای دیگر نیز میتوان یافت. این مقاله پس از بیان نمونههایی از فرهنگهای دیگر و ایرانیان باستان، به شاهنامه و نمونههای موجود ...
بیشتر
خویشاپیوندی یا ازدواج با محارم، ترجمة مصطلح واژة پهلوی خودوده (xw?d?dah) است؛ موضوعی که اغلب آن را به ایرانیان باستان منسوب میدارند. اما این موضوع هرگز خاص ایرانیان نبوده است و نمونه-هایی از آن را در فرهنگهای دیگر نیز میتوان یافت. این مقاله پس از بیان نمونههایی از فرهنگهای دیگر و ایرانیان باستان، به شاهنامه و نمونههای موجود در آن میپردازد. در این نامة کهن در مقام بازگویی داستانهای ایرانیان باستان، ازدواج با محارم طرح میگردد و در توجیه آن دو نظر بیان شده است: که نخستین ازآنِ دقیقی زرتشتی است که این ازدواجها را بر اساس متون مزدایی توجیه کرده و آیین عجم میخواند و دیگری ازآنِ فردوسی است که از آن با عنوان «دین پهلوی» یا روشی شاهانه نام برده است. این جستار این دو نظریه را گزارش و تحلیل میکند.
رضا فیروزی؛ فهیمه فرهمندپور
چکیده
بحث از مسائل بنیادی جنسیت و احکام مرتبط با آن میتواند عالمان دینپژوه را در یافتن درکی عمیقتر و تحلیلی صحیحتر از حقیقت آموزههای دینی یاری رساند. مسئلة حجاب در آموزههای اسلامی از ابعاد و اضلاع مختلفی کاویده شده است. در این نوشتار، حقیقت ملکوتی حجاب در ساختار اسمای الهی تحلیل شده است. رویآورد مقاله دروندینی و به لحاظ گونهشناسی ...
بیشتر
بحث از مسائل بنیادی جنسیت و احکام مرتبط با آن میتواند عالمان دینپژوه را در یافتن درکی عمیقتر و تحلیلی صحیحتر از حقیقت آموزههای دینی یاری رساند. مسئلة حجاب در آموزههای اسلامی از ابعاد و اضلاع مختلفی کاویده شده است. در این نوشتار، حقیقت ملکوتی حجاب در ساختار اسمای الهی تحلیل شده است. رویآورد مقاله دروندینی و به لحاظ گونهشناسی تبیینی است. پس از بررسی اجمالی ساختار اسمای الهی و رابطة آن با حقیقت انسان، این حقیقت مکشوف گردید که حجاب به مثابة یکی از آیات الهی در قرآن، تجلّی اسمی از اسماءالله در عالم امکان بوده و در قوس نزول، معنای ملکوتی آن به شکل پوشش مورد نظر شرع مقدس ظهور کرده است. از قِبَل همین معنا معلوم میشود، زن مشرف به کمالی خاص در ظهور بعدی از ابعاد بیکران اسمالله "الباطن" شده است. پیامد همین رهیافت، مباحثی چون غیرت و حکمتِ حفظ حریم خانواده توسط مرد و پاسداشت غیرتمندانة آن در احکام الهی نیز معنایی عمیق مییابد.