دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
2، (1389)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 9
صفحات آغازین
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399
چکیده
بیشترعوامل مؤثر بر ادراک زیباییشناختی آثار نقاشی توسط زنان با استفاده از روش کیو (مطالعۀ موردی: شهرشیراز، سال 1399)
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 517-541
چکیده
افراد در حیطهای عمومی زندگی میکنند که مؤلفههای این حیطهها بر شکلگیری رفتارهای آنها در برابر آثار هنری اثر میگذارند. تحلیل این مؤلفهها ما را از نگرش افراد بهعنوان مخاطب آثار هنری آگاه میکند و سبب شناخت بیشتر عوامل تأثیرگذار بر شیوههای ادراکی آنها خواهد شد. ما در این پژوهش ... بیشترزنانهنگاری در نسخۀ مصوّر حملۀ حیدری (مقایسۀ تطبیقی جایگاه زن در نگارههای نسخ مصوّر حملۀ حیدری)
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 543-566
چکیده
مردان در حماسهها عهدهدار نقشهای اصلی هستند و حضور زنان در سایه قرار میگیرد. اگر این حماسه موضوع دینی داشته باشد، منع حضور زنان دوچندان میشود. پژوهش حاضر جایگاه زن را در نگارههای نسخة حملة حیدری باذل مشهدی (مورخ۱۲۲۲ ه.ق، محفوظ در کتابخانة ملی فرانسه) از منظر موضوع، ارتباط متن و تصویر، شاخصههای تصویری و... بررسی میکند. ... بیشترتحلیل دیدگاه "نجات زمین توسط زنان" در رمان هرس با رویکرد بومفمینیستی
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 567-586
چکیده
بومفمنیسم که از تلفیق اندیشههای فمنیستی و اکولوژیکی (زیستمحیطی) حاصل شده است، هژمونی فرهنگ مردسالارانه را عاملی در فرودستی اقشار ضعیف نگه داشته شده، از جمله زنان از یک سو و جنگ و تخریب خودخواهانۀ زیستبوم از سوی دیگر میداند و معتقد است آگاهی، خودباوری و توانمندسازی زنان و بازگشت آنان به اصالت طبیعی و عاملیت جنسیتی، سببی برای ... بیشترجستاری بر معناشناسی خالکوبی زنان لرستان
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 587-621
چکیده
یکی از کنشهای فرهنگی و اجتماعی رایج در میان مردم جهان ایجاد نقش روی بدن یا همان خالکوبی است. از کارکردهای خالکوبی، بازنمایی باورها و اعتقادات فردی و اجتماعی است. این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر خالکوبیهای زنان لرستان، به شناسایی نقوش و انگیزة ایجادشان در میان زنان لرستان بپردازد. هدف از این تحقیق نشاندادن انگیزة اصلی ... بیشتربازنمایی زن در ضرب المثلهای گیلکی
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 623-645
چکیده
ضربالمثلها بهمنزلة یکی از عناصر مهم ادبیات شفاهی میتوانند بازتابی از باورها و نگرشهای حاکم بر جامعه باشند. یکی از موضوعات مهم تحقیقات حوزة اجتماعی بررسی چگونگی بازنمایی زن در فرهنگ و ادبیات شفاهی است. در این مطالعه، تلاش میشود با بررسی مثلهای گیلکی به تصویری نسبتاً روشن از چگونگی جایگاه زن در جامعة گیلان دست یابیم. این ... بیشترتحلیل نشانه شناسی بدن در تبلیغات تجاری (مطالعۀ موردی: شبکۀ ماهواره ای جم تی وی)
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 647-679
چکیده
تبلیغات یکی از عناصر جداییناپذیر زندگی انسان امروزی است. در این میان، رسانه بهمنزلة ابزاری برای معرفی محصولات از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی جایگاه بدن در گفتمان رسانه (تبلیغات بازرگانی شبکة جِم) است. بدین منظور، با استفاده از دیدگاه فیسک و بارت در سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، آگهیهای بازرگانی تحلیل ... بیشترتبیین تجربی تأثیر نوع مانکن (مدل) فروشگاهی بر رفتار خرید زنان با تعدیل گری دانش مشتریان نسبت به مُد
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399، صفحه 681-703
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش نوع مانکن فروشگاهی (مانکن بدون سر و مانکن دارای سر) بر قصد خرید و تصوّر لباس در اندام مشتری با تعدیل نقش دانش مشتریان نسبت به مُد با طرح عاملی 2×2 و براساس سناریو انجام گرفته است. پژوهش در جامعة آماری بانوان دانشجو و با مشارکت 160 نفر از دانشجویان زن و دارای دانش مُد بررسی شده است. دادههای پژوهش با استفاده ... بیشترچکیده های انگلیسی:
دوره 12، شماره 4 ، دی 1399