مقاله پژوهشی
عبدالله بیچرانلو؛ زهره بوالی
چکیده
با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زنبودگی میتوان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دستیافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهومسازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زنبودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعارههای محوریای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط ...
بیشتر
با مطالعۀ عبارات استعاری در یک زبان در خصوص زن و زنبودگی میتوان به شناخت نظام ادراکی حاکم بر ذهن گویشوران آن زبان در این خصوص دستیافت. هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی مفهومسازی زن در میان زنان عامه ایرانی در اینستاگرام و چگونگی ادراک تجربۀ زنبودگی توسط ایشان از طریق شناسایی استعارههای محوریای است که معانی آن را با یکدیگر مرتبط میسازد. برای دستیابی به این هدف، ضمن بهرهگیری از رویکردهای زبانشناسان شناختی، به پرسشهای ذیل پاسخ داده شده است؛ 1. زنان عامۀ فارسیزیان، مفهوم زن و تجربه زنبودگی را در قالب چه استعارههایی در اینستاگرام برساخت میکنند؟ 2. برساخت معنایی زنان عامۀ فارسیزیان از مفهوم زن و تجربه زنبودگی در اینستاگرام براساس کدام حوزههای کلان مفهومی صورت میگیرد؟ 3. چه حوزههای مبدأیی، بیشترین کاربرد را برای حوزۀ مقصد زن در زبان زنان عامۀ فارسیزیان دارد؟ دراین تحقیق، ، از روش مردمنگاری مجازی و برای تحلیل دادهها از تحلیل استعاری بهره گرفته شده است. با تحلیل پستهای به اشتراک گذاشته شده توسط 90 زن منتخب، 250 استعارۀ مفهومی استخراج شده که در 11 حوزه مفهومی کلان طبقهبندی شدهاند. این حوزهها به ترتیب فراوانی شامل؛ خداگونگی، عاطفه، ناتوانی، قدرت، اشیاء، طبیعت، راز و معما، گیاه، مبارزه، بازیگری و دارایی است.
مقاله پژوهشی
فاطمه شه کلاهی؛ رضا افهمی؛ حسن بلخاری؛ مهدی کشاورز افشار
چکیده
دوره صفویه در اوایل قرن یازدهم هـ.ق یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. در حوزه اجتماعی، شهر اصفهان و دربار محل عرضه باز و عمومی برخی از موقعیتهای منافی عفت، مانند لذت جنسی زنانه بود؛ و در حوزه هنر نیز شاهد رواج تصاویر تنکامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هستیم که تا پیش از آن بدین ...
بیشتر
دوره صفویه در اوایل قرن یازدهم هـ.ق یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی و فرهنگی ایران است. در حوزه اجتماعی، شهر اصفهان و دربار محل عرضه باز و عمومی برخی از موقعیتهای منافی عفت، مانند لذت جنسی زنانه بود؛ و در حوزه هنر نیز شاهد رواج تصاویر تنکامه از جنس زن با مضامین نامتعارف جنسی و اعمال و رفتار زنانه مرتبط با آن هستیم که تا پیش از آن بدین گستردگی در سنت نقاشی ایران رایج نبود.در این مطالعه سعی بر این است تا براساس نظریه بازتاب، علت رواج چنین تصاویری از زنان در مکتب نقاشی اصفهانِ عصر صفوی شناسایی شود؛و هدف از آن ریشهیابی رواج این پدیده در نقاشی مکتب اصفهان است. فرض این مطالعه این است که شرایط اجتماعی برآمده از سیاستورزی شاهان صفوی در شهر اصفهان، در رواج اینگونه تصاویر دخیل بودهاست. این پژوهش بهروش توصیفی-تحلیلی انجامشده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مطالعه اسناد تصویری(نقاشیها)است. نمونههای تحقیق بهطور هدفمند از بین نقاشیهای این دوره که دربردارنده مضامین و اعمال جنسیِ زنانه هستند،انتخاب شدهاست.این مطالعه نشانمیدهد که شرایط انضمامی و عرفی شده موقعیت جنسی زنانه در بستر اجتماعی اصفهانِ عصر صفوی در رواج چنین تصاویری در هنر آن دوره مؤثر بودهاست.رواج هنر تنکامه را باید ناشی از رویکردهای شاهمحور حکومت صفوی دانست و دربار بهدلیل منفعتطلبیهای اقتصادی، سیاسی-نظامی و شخصی شاه، برخی از رفتارهای خلاف عرف را در جامعه ترویج داد.این تنکامگی رایج در جامعه بهصورت امری عادی در نقاشیها بروز یافت و این مؤلفه در ویژگیهای مضمونی،تجسمی و نقشی که زنان در نگارهها دارند، قابلملاحظه است.
مقاله پژوهشی
الهه پنجه باشی
چکیده
در دوران معاصر، زنان نقش مهمی در هنر و فعالیتهای اجتماعی و هنری ایجاد کردهاند. یکی از هنرمندان نقاش معاصر امریکایی در این راه مری بت ادلسون است که آثار شاخص تاریخ هنر با چهرة زنان را بازسازی کرده است. او اینگونه اعتراض خود را به حضورنداشتن زنان در تاریخ هنر به این شکل مطرح میکند. آثار او بر بازسازی آثار شاخص هنر با تصویر زنان برمبنای ...
بیشتر
در دوران معاصر، زنان نقش مهمی در هنر و فعالیتهای اجتماعی و هنری ایجاد کردهاند. یکی از هنرمندان نقاش معاصر امریکایی در این راه مری بت ادلسون است که آثار شاخص تاریخ هنر با چهرة زنان را بازسازی کرده است. او اینگونه اعتراض خود را به حضورنداشتن زنان در تاریخ هنر به این شکل مطرح میکند. آثار او بر بازسازی آثار شاخص هنر با تصویر زنان برمبنای اعتراض به حضورنداشتن آنان در تاریخ هنر طی قرنها شکل گرفته است. یکی از این تابلوها، که در این پژوهش مطالعه شده، شام آخر است. برای بخش مبانی پژوهش از نظریات لوسی لیپارد، نظریهپرداز فعال حوزة زنان در دنیای معاصر، استفاده شده است که به این امر اشاره داشته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و به روش تطبیقی شکل گرفته و گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. سؤالات این پژوهش به این قرار است: دیدگاه ادلسون در استفاده از زنان در بازسازی تصویر شام آخر ادلسون چگونه است و قابلیت تطبیق آن با نظریة لوسی لیپارد به چه صورت است؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که در شام آخر ادلسون حضور پررنگ زنان اعتراضی به این نقاشی معروف تاریخ هنر است و بهعنوان اثری اعتراضی در مورد اتحاد و همبستگی زنان بازسازی شده است. معیارهای اصلی اثر حفظ شده، ولی با معنا و محتوای متفاوتی بازسازی شده است.
مقاله پژوهشی
مهدی حامدسقایان؛ مینو صحاف مقدم
چکیده
کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهانشمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهمترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانهها و داستانهای کهن حضور گستردهای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویرِ شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان ...
بیشتر
کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهانشمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهمترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانهها و داستانهای کهن حضور گستردهای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویرِ شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» اثرِ نغمه ثمینی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهشهای پیشین تاکنون در زمینه ی بررسی کهن الگوی مادر در آثار ادبی مانند شعر و داستان بوده است. در این پژوهش که به روش تحلیلی ـ توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای و اینترنتی صورت پذیرفته به این پرسشِ اساسی پرداخته می شود که: مؤلفه های کهن الگوی مادر در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» چگونه بازتاب یافته است؟ از اینرو فرضیه ی مقاله نشان می دهد که کهن الگوی مادر در عناصری همچون شخصیت پردازی، رویدادها و نمادهای نمایشنامه بازتاب دارد. در نتیجه گیریِ مقاله تأکید می شود که کهن الگوی مادر در وجه حقیقی شامل: آفرینندگی، حمایتگری، پاکی، الوهیت، امیدبخشی، رهایی، بازتاب زندگی در ضمیر ناخودآگاه(تردید، عقده مادری، درد، رنج، تنهایی) و در صور مجازی در عناصر طبیعی شامل: تأثیر زندگی گذشته در ضمیر ناخودآگاه به شکل نمادینِ زهدان مادر، تولدی دوباره، نگهبانی و امنیت بخشی است.
مقاله پژوهشی
ساناز خانبانزاده
چکیده
حضور زنان در معماری دوره پهلوی، اتفاق مهمی است که پژوهشگران چندان به آن نپرداختند، بنابراین زنان معمار و آثارشان ناشناخته مانده است و ضرورت می یابد که این نوع پژوهش ها توسعه یابد. هدف از این پژوهش این است که مشخص شود زنان معمار که آثارشان در مجله هنر و معماری منتشر شده است، در طراحی آثارشان پیرو کدام یک از معماری رایج زمان خود بودند؟ ...
بیشتر
حضور زنان در معماری دوره پهلوی، اتفاق مهمی است که پژوهشگران چندان به آن نپرداختند، بنابراین زنان معمار و آثارشان ناشناخته مانده است و ضرورت می یابد که این نوع پژوهش ها توسعه یابد. هدف از این پژوهش این است که مشخص شود زنان معمار که آثارشان در مجله هنر و معماری منتشر شده است، در طراحی آثارشان پیرو کدام یک از معماری رایج زمان خود بودند؟ در این راستا، از روش تحقیق تاریخی- تفسیری و توصیفی- تحلیلی، روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای، روش تحلیل داده های کدگذاری بهره گرفته شده است. معماری های رایج پهلوی، متغییر مستقل و آثار معماری زنان، متغییر وابسته است. جامعه آماری، آثار زنان معمار در عصر پهلوی است که برخی از آنان که نام و آثارشان در مجله هنر و معماری1355 منتشر شده، جامعه نمونه را تشکیل می دهند. نتایج نشان میدهد که خانم ها: رزماری گریفونه، نکتار پاپازیان، فرانکا گرگوریو حسامیان، گیتی افروز کاردان پیرو سبک مدرن بودند و غالبا از بتن و شیشه، پنجره نواری، سادگی و بروتالیسم، نما و پلان آزاد به عنوان راهکار مدرن سازی آثارشان بهره می گرفتند و خانم ها: نوشین احسان، لیلا فرهاد معتمد، کیهاندخت رادپور، مینا سمیعی، شهرزاد سراج، فرانکا گرگوریو حسامیان پیرو سبک منطقه گرا- مدرن ایرانی بودند و راهکارهایی نظیر استفاده از سقف شیبدار، حیاط مرکزی، طاق و ایوان، کانسپت و هندسه معماری ایرانی برای پیوند دادن معماری مدرن با ایرانی بهره بردند. خانم ها: رز ماری گریفونه و نسرین فقیه پیرو سبک منطقه گرا بودند و آجر در اثرشان وجود دارد.
مقاله پژوهشی
پیام اکرمیپور؛ نفیسه شریفی
چکیده
خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهوازچکیدهاین مقاله مطالعه ای کیفی و میان رشته ای بر جنبه های جنسیتی هشت پوستر تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت پوستر مورد نظر با بهره گیری ...
بیشتر
خوانش جنسیتی از چهارمین و پنجمین دوره پوسترهای تبلیغاتی انتخابات شورای شهر در سه شهر تهران، شیراز و اهوازچکیدهاین مقاله مطالعه ای کیفی و میان رشته ای بر جنبه های جنسیتی هشت پوستر تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت پوستر مورد نظر با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند از میان تعداد زیادی پوستر انتخاباتی موجود در سایت های گوناگون اینترنتی انتخاب شده اند و به لحاظ محتوایی و نیز جنبه های فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفته اند. این مقاله با به کارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیرکلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث می کند که چگونه ارزش ها، نگرش ها و باورهای جنسیتی در پوسترهای تبلیغاتی بازنمایی می شود. این پژوهش نشان می دهد درحالی که تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژه وار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر می کشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در پوسترهای انتخاباتی، که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته اند، باورها و کلیشه های جنسیتی پنهانی را آشکار می کنند که تعیین کننده نقش ها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگیـ اجتماعی جامعه امروزند.
مقاله پژوهشی
جابر افتخاری؛ حجت افتخاری؛ فهیمه مسلمی؛ عبدالوهاب سماوی
چکیده
آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان ...
بیشتر
آموزش فلسفه به دانشآموزان تا حد زیادی قدرت مواجه آنها با بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و انتخاب رشته، شغل، همسر و... را افزایش میدهد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفههای تفکر فلسفی در کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه میباشد. روش این پژوهش توصیفی، تحلیل محتوا و جامعه اطلاعرسان شامل یک جلد کتاب درسی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1399-1400 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به معیارهای تفکر فلسفی (شامل سه حیطه استدلال، قضاوت و مفهومسازی و دوازده مؤلفه) میباشد. به این صورت که پس از مشخص کردن واحد تحلیل و مؤلفههای مورد نظر به عنوان ملاکهای تحلیل، با استفاده از تکنیک ویلیام رومی به تحلیل کتاب مذکور اقدام شد. علاوه بر این از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نحوه توزیع مؤلفهها در محتوای کتاب مزکور استفاده گردید. باتوجه به تحلیل ضریب درگیری (ISE=0/94) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه به مؤلفههای تفکر فلسفی، در حد نسبتا مطلوب (ضریب درگیری پایینتر از 1) و به صورت نیمهفعال میباشد. همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/006، Chi-Square: 26.316) نشان داد که میزان توزیع مؤلفهها در کتاب یادشده به طور معناداری نامتوازن میباشد. بهگونهای که مؤلفه شناخت با 36/5 درصد فراوانی، دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه تمرکززدایی با 42/2 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را در مؤلفههای تفکر فلسفی به خود اختصاص دادهاند.